Energieleer

The body is your temple.
Keep it pure and clean
for the soul to reside in.

De energieleer is gebaseerd op de principes uit de Traditionele Chinese Geneeswijzen (TCM), een verzameling van traditionele medische gebruiken uit China. Daaronder vallen o.a.

  • Acupunctuur,
  • Qigong en Tai Chi (heilgymnastiek),
  • Tuina (massages) en
  • de kruiden- en voedingsleer.

De oudste aantekeningen hierover zijn circa 5.500 jaar oud. De Rode Keizer ‘Shen Nong’ beschreef reeds rond 3.500 jaar voor Christus zijn bevindingen ten aanzien van voeding en kruiden.

In de TCM speelt het begrip ‘energie’ een primaire rol. Deze wordt Qi genoemd. Andere omschrijvingen voor Qi zijn levensenergie, adem of Prana, en term uit het Sanskriet.

Dit aspect laat zien dat er een groot verschil bestaat tussen de westerse geneeswijze en de TCM.

  • De TCM richt zich vooral op de preventie van ziektes.
    En daar kunnen wij door een bewuste maar ook intuïtieve keuze van de juiste voeding direct aan bijdragen. De consequentie hiervan is, dat wij zelf verantwoordelijk worden voor ons welzijn.

De voedingsleer vanuit de TCM levert daarom een enorme bijdrage aan een gezond en energiek leven.

Is hij kok of arts ?
Is dit een apotheek of een restaurant ?
Vis, vlees, groenten, ui en prei, heerlijke gerechten verbannen tabletten en pillen,
voedzame spijzen zijn het middel tegen alle lijden.
Chinees gedicht

Als we het belang van juiste voeding vergelijken met het belang van een juiste ademhaling, dan levert van onze totale energie de voeding een bijdrage van ca. 70% en de ademhaling een bijdrage van ca. 30%. Dit betekent voor mij dat een bewuste voeding voor mij – als yogabeoefenaar  – nog belangrijker is dan een bewuste adem.

Er is een andere kleine verschillen met de westerse gezondheidsleer en hoe wij over ziektes denken.

  • De TCM gaat – meer nog dan de westerse geneeswijzen ervan uit dat het lichaam een groot zelfgenezend vermogen heeft.
    We kennen dit allemaal van wondjes die na 2 dagen vanzelf weer zijn genezen. Er zijn verschillende kwalen waarbij wij wel weer twijfelen en ons heil graag bij een dokter zoeken. (En soms ook terecht!)
  • In de TCM  is men ervan overtuigd, dat als je het lijf de juiste energie toedient het zelfstandig de ontbrekende stoffen zal gaan aanmaken.
    Daarentegen gaat we er hier vaak van uit, dat de in het lichaam ontbrekende stoffen, door verstrekking van juist deze stoffen, weer aangevuld dienen te worden. Bijvoorbeeld wordt er wanneer een jonge vrouw wat bleek is, naar het ijzergehalte in haar bloed gekeken. Is het ijzergehalte te laag, wordt haar ijzer voorgeschreven.
Wat is deze energie dan?

Stel je een potje met een maaltijd op een kampvuur voor. De warmte, die het vuur afgeeft aan de maaltijd, dat is de energie, waar het in de Chinese voedingsleer om draait.

Een mooi voorbeeld daarvan is het feit, dat vrouwen na de bevalling kippensoep te eten krijgen, die 28 dagen gekookt heeft. Dit heb je goed gelezen. 28 dagen.

Het zelfde principe is ook in de westerse keuken enigszins bekend. Denk aan de erwtensoep die wij in de winter koken. Die vinden we steeds lekkerder worden hoe vaker we hem opwarmen.

In de praktijk betekend dit, dat je veel kookt, dus ook fruit zoals appels of peren. Vanuit de westerse zienswijze roept deze uitspraak vraagtekens op. “Help, want wat gebeurt er dan met alle vitamines???”

Dit is een idee uit onze westerse denkwijze. Het bestaan van vitamines is pas 100 jaar geleden aangetoond. Vergeleken met de Chinese voedingsleer, die al drie eeuwen geleden toegepast werd, valt dat in het niet.

In de praktijk betekend dit, dat je veel kookt.

Gebruik de pan!

Voeg energie toe aan je eten, het liefst met alle drie maaltijden per dag. Dat betekend dat je drie keer per dag de pan gebruikt voor een warme maaltijd.

Mijn eigen ervaring: Nog voor dat ik iets wist over de vijf-elementen-voeding koos ik er al voor om müsli met hete melk te eten, terwijl mijn vriendinnen yoghurt kozen. Over het algemeen kies ik ook liever voor een warme maaltijd dan voor brood. En natuurlijk vind ik salade erg lekker maar liever nog neem ik warme groente.

Warm ontbijt – havervlokkenmüsli
  • Rooster wat havervlokken (M) en walnoten (A) in kleine stukjes in een metalen pan, giet daar gekookt water (V) overheen.
  • Voeg een paar rozijnen (A), kleingesneden gedroogde vijgen (A) en gedroogde pruimen (A) toe en laat het geheel eventjes koken.
  • Dit verfijn je met 1 of 2 theelepels room (A).
  • Eet het lekker warm op en je zult zien, dat je er voldoende energie door krijgt.

Het oogt misschien ongebruikelijk, maar in de traditionele Chinese voedingsleer wordt zonder hoeveelheden gewerkt. Vertrouw op je eigen gevoel en je intuïtie. Wel vindt je achter de voedingsmiddelen tussen haakjes aangegeven welk van de vijf elementen je op dat moment toevoegt aan je maaltijd.

Hoe deze elementen in verhouding staan tot de energie, waar het in bij de Chinese voeding allemaal om draait, daarover binnenkort meer. Mocht je er direct meer over willen weten, stuur mij dan een mailtje!