Yoga – een therapie voor het leven

 

Het RTL Nieuws meldde onlangs weer dat yoga en meditatie de ziektekosten flink kan verlagen. Wat ben ik blij met deze berichten! Zelf kan ik mij een leven zonder yoga niet meer voorstellen en heb ik mijn huisarts in geen jaren meer gezien. “Ik voel me veel beter sinds ik yoga doe en ik let beter op mijzelf.” hoor ik cursisten vaak zeggen.

Beter op jezelf letten kan een genezend effect hebben op het lichaam.

Hoe kan het, dat de beoefening van yoga een dergelijk positieve invloed heeft op iemands gezondheid? Deze vraag is niet makkelijk te beantwoorden. Iedereen ervaart dit namelijk anders. Wat wederom misschien al het eerste antwoord is op de vraag.

In de gezondheidszorg worden de zelfde klachten bij verschillende mensen met het zelfde geneesmiddel behandelt terwijl Yoga een therapie is, waarin zich iedereen binnen zijn eigen kunnen beoefent en daardoor zijn lichaam beter leert kennen en beter leert voelen wat dit lichaam nodig heeft.

Tijdens yogalessen rek en strek je spieren waardoor je lichaam beweeglijker wordt, misschien soepeler. Dat maakt dat je je fitter voelt. En wie zich fitter voelt beweegt weer makkelijker. Een mooie vicieuze cirkel – geheel positief benadert.

Er zijn ook oefeningen, waarbij de kracht van je lichaam aangesproken wordt. Soms op een heel laag pitje. Dat maakt niet uit. Helemaal niets doen zou veel erger zijn. Andere oefeningen spreken de balans van het lichaam aan. Dan zijn heel veel kleine spieren aan het werk je overeind te houden. De balans die je tijdens een dergelijke oefening ervaart kun je ook in het dagelijks leven inzetten. Wetenschappelijk onderzoek toonde aan, dat ouderen, die yoga doen minder bang zijn om te vallen.

Door al deze oefeningen wordt de bloedcirculatie van het lichaam geactiveerd. Denk daarbij aan sporters die hun spieren laten masseren na een flinke wedstrijd. Een weldaad voor het lijf.

Yoga heeft ook een gunstig effect op het centrale zenuwstelsel. De zenuwbanen die langs de ruggengraat lopen worden namelijk door de verschillende oefeningen geactiveerd, waardoor hoofdpijn en stressklachten verminderen.

Dan had ik het nog geeneens over het positieve effect van een bewustere (buik) ademhaling. Deze techniek wordt ook binnen de reguliere geneeswijzen steeds vaker en met goed resultaat ingezet.

Er valt heel veel meer te zeggen over de positieve resultaten die je kunt behalen met enkele yogalessen. Iedereen zou dit zelf eens mogen ervaren. Heb je rugklachten, hoofdpijn of stress? Voel je je soms gewoon niet lekker en dokter je al een tijd met steeds terugkerende klachten? Heb je weinig energie? Wellicht kan de yogatherapie daar verandering in brengen.